Featured Image

Zomerexpositie RK Noten op de Zang

R.-K. NOTEN OP DE ZANG, COMPONISTEN AAN DE KUST

Eeuwenlang is in katholieke (schuil-)kerken niet of nauwelijks in koor gezongen.

Pastoor Johannes l’Ami, de eerste pastoor van de St. Agathaparochie te Zandvoort, doet uitvoerig verslag over het eerste Agathakoor: over zijn inspanningen een liturgisch zangkoor op te zetten. Dit live-verslag is een uniek document in de kerkmuzikale geschiedenis van de Noordelijke Nederlanden en in zijn geheel te lezen in een aparte brochure.

Openbare erediensten waren voor katholieken verboden. Zij vierden in schuilkerken. Pas in 1854 bij het ‘herstel van de bisschoppelijke hiërarchie’ werd dit verbod opgeheven.

Na Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) waren in de Noordelijke Nederlanden nauwelijks componisten te vinden van wie de muziek in de liturgie een plek kreeg.

De pastoors in de katholieke schuilkerken brachten de gregoriaanse gezangen mee, die ze op buitenlandse seminaries hadden geleerd.

De Gouden Eeuw van de schilderkunst met Rembrandt, Hals, Vermeer, had geen weerklank gevonden in een Gouden Koormuziek Eeuw in onze regio’s.

Na 1854 kwamen katholieken massaal uit hun schuilkerken. Kerktorens schoten omhoog. Architecten (o.a. Pierre Cuijpers, Adrianus Bleijs, Theo Molkenboer) konden het werk nauwelijks aan. Ook de orgelbouwers (o.a. Maarschalkerweerd, Gebrs. Adema, Gebrs. Vermeulen, Elbertse, Verschueren) kregen opdrachten voor de nieuwe kerken.

De Zomerexpositie gaat over de creativiteit die op kerkmuziek gebied los kwam, ook in onze regio aan de kust met grote namen als Hendrik Andriessen, Albert de Klerk, Jan Mul e.a.

Met natuurlijk aandacht hoe het Agathakoor in Zandvoort zich ontwikkelde.

Het bestrijkt de periode tot in de jaren ‘60/’70.

De expositie is, met natuurlijk ook de door architect Pierre Cuypers jr. gebouwde Agathakerk met o.a. de prachtige mozaïeken van de bekende kunstenaar en glazenier Lambert Lourijsen, te bezichtigen tot en met 15 september (weekend Open Monumentendagen) op woensdag-, zaterdag- en zondagmiddag van 14.00-16.00 uur.

Featured Image

Zomerexpositie RK Noten op de Zang

R.-K. NOTEN OP DE ZANG, COMPONISTEN AAN DE KUST

Eeuwenlang is in katholieke (schuil-)kerken niet of nauwelijks in koor gezongen.

Pastoor Johannes l’Ami, de eerste pastoor van de St. Agathaparochie te Zandvoort, doet uitvoerig verslag over het eerste Agathakoor: over zijn inspanningen een liturgisch zangkoor op te zetten. Dit live-verslag is een uniek document in de kerkmuzikale geschiedenis van de Noordelijke Nederlanden en in zijn geheel te lezen in een aparte brochure.

Openbare erediensten waren voor katholieken verboden. Zij vierden in schuilkerken. Pas in 1854 bij het ‘herstel van de bisschoppelijke hiërarchie’ werd dit verbod opgeheven.

Na Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) waren in de Noordelijke Nederlanden nauwelijks componisten te vinden van wie de muziek in de liturgie een plek kreeg.

De pastoors in de katholieke schuilkerken brachten de gregoriaanse gezangen mee, die ze op buitenlandse seminaries hadden geleerd.

De Gouden Eeuw van de schilderkunst met Rembrandt, Hals, Vermeer, had geen weerklank gevonden in een Gouden Koormuziek Eeuw in onze regio’s.

Na 1854 kwamen katholieken massaal uit hun schuilkerken. Kerktorens schoten omhoog. Architecten (o.a. Pierre Cuijpers, Adrianus Bleijs, Theo Molkenboer) konden het werk nauwelijks aan. Ook de orgelbouwers (o.a. Maarschalkerweerd, Gebrs. Adema, Gebrs. Vermeulen, Elbertse, Verschueren) kregen opdrachten voor de nieuwe kerken.

De Zomerexpositie gaat over de creativiteit die op kerkmuziek gebied los kwam, ook in onze regio aan de kust met grote namen als Hendrik Andriessen, Albert de Klerk, Jan Mul e.a.

Met natuurlijk aandacht hoe het Agathakoor in Zandvoort zich ontwikkelde.

Het bestrijkt de periode tot in de jaren ‘60/’70.

De expositie is, met natuurlijk ook de door architect Pierre Cuypers jr. gebouwde Agathakerk met o.a. de prachtige mozaïeken van de bekende kunstenaar en glazenier Lambert Lourijsen, te bezichtigen tot en met 15 september (weekend Open Monumentendagen) op woensdag-, zaterdag- en zondagmiddag van 14.00-16.00 uur.

Featured Image

Zomerexpositie in Zandvoort

 

Ken je mij? Wie ken je dan?

Het motto is bekend om de vertolking door Trijntje Oosterhuis. De tekst van het lied is geïnspireerd door psalm 139 in de bewerking van haar vader. ‘Mijn God, Gij peilt mijn hart en Gij kent mij !’

 

ONTWIKKELING is de rode draad door deze expositie

  • de ontwikkeling in liturgische gewaden
  • de ontwikkeling in kerkliederen
  • een overzicht van de oude Agathakerk van 1854 tot nu ‘Theater De Krocht’ (deze kerk staat nog naast de ‘nieuwe’ Agathakerk uit 1928)
  • de ontwikkeling in kerkelijk beleven aan de hand van cartoons

De expositie, en de door architect Pierre Cuypers jr. gebouwde ‘nieuwe’ Agathakerk met zijn prachtige mozaïeken door de bekende kunstenaar en glazenier Lambert Lourijsen, is te bezichtigen van 9 juli tot en met 17 september op:

Woensdag-, zaterdag- en zondagmiddag van 13.30-15.30 uur.

 

Meer informatie over de expositie leest u in het Parochieblad, dat eind deze maand uitkomt.

Featured Image

Etty Hillesum voorstelling

Voorstelling op 3 mei Agathakerk, 19.30 uur
met aansluitend gelegenheid tot napraten met een kopje koffie/thee

Ook dit jaar zal de letterlievende vereniging ‘J.J. Cremer’ een aantal voorstellingen opvoeren
van ‘Een eigen melodietje’, een collage teksten van Etty Hillesum, gebaseerd op het boek
‘Etty’. De entree is gratis, een vrijwillige bijdrage is welkom.
De dagboeken en brieven van Etty Hillesum, een jonge joodse vrouw, werden geschreven
midden in bezet Amsterdam en in kamp Westerbork. Tegen het dreigend decor van de
oorlog legt zij verantwoording af van haar groeiend geloof in de menselijke mogelijkheden.
Haar hyperintelligente en sensitieve geest ontworstelt zich aan de machten die op haar
ondergang uit zijn. Zij schrijft haar dagboek en ontsteekt er een licht mee voor zichzelf en
zoveel jaren later voor honderd duizenden anderen.
De voorstelling laat op indringende wijze zien dat vrijheid nog altijd niet vanzelfsprekend is.
En dat er een moment in onze geschiedenis is geweest waarin niemand in vrijheid kon leven.
Zo ook voor Etty Hillesum. Maar door haar grote geestkracht kon zij zichzelf in die tijd vrij
schrijven.
‘Met mijn regie probeer ik die geestelijke vrijheid voelbaar te maken’, aldus regisseur Marijke
Kots.
‘Een eigen melodietje’ van Frits Grimmelikhuizen. Dit bijzondere stuk is door hem
geschreven in de vorm van een ‘readers theater’, half gelezen, half gespeeld.
Men zou de tekst als een muziekpartituur kunnen beschouwen.

Ontvang onze nieuwsbrief

Contact

Secretariaat Haarlem en BOAZ-parochies
t: 023-5277462 (ma-vr 9:00-12:00)
e: secretariaat.boaz@outlook.com

Sint-Bavo Kathedraal
t: 023- 5323077 (ma-vr 9:30-12:30 uur)
e: info@rkbavo.nl

Voor meer contactinformatie: contactpagina